mandag den 30. juli 2007

Kunsthåndværk handler ikke kun om salg

Portrætartiklen af forretningsindehaveren Tine Hertling fra "Bornholms Kunsthåndværk" i Hørsholm blev bragt i Bornholms Tidende den 27. januar 2007.

Af Jarl Cordua

Tine Hertling driver en lille forretning med bornholmsk kunsthåndværk i Hørsholm. Det gør hun alene på grund af sin interesse for glas og keramik, men ikke mindst for Bornholm.

”Bornholmsk Kunsthåndværk” er navnet på en lille hyggelig forretning, der drives af Tine Hertling i Hørsholm, nord for København.
Bornholms Tidende kiggede forbi en solbeskinnet sensommerdag i september
Jeg havde ringet i forvejen, for forretningen har kun åben i weekenden og efter aftale. Tine Hertling har tidligere forsøgt sig med længere åbningstider, men det kunne økonomien ikke klare:
- Min forretning er en decideret hobby, og bunder i, at jeg interesserer mig utroligt meget for glas og keramik, forklarer Tine Hertling, som tidligt grundlagde sin interesse:
- Da jeg var barn, kørte vi ofte rundt på Bornholm og så på glas og keramik, og det gør jeg faktisk stadig, fortæller Tine Hertling, der udbyder kunsthåndværk fra en perlerække af øens bedste glas- og keramikkunstnere. Her er ting fra keramikerne Eva Brandt, Anne Stougaard, Lene Fensholt, Evelyn Noval, Cassius Clay på Balka og Eva og Melon Warns fra Jakobsen Paradis Keramik. Glaskunst er repræsenteret med ting fra Gudhjem Glasrøgeri og kunstnere som Marie Høm, Karin Høgberg og Elsebeth Belgsting.

Livsglæde
Til daglig arbejder Tine Hertling ellers som sygeplejerske på rygkirurgisk og reumatologisk afdeling på Hørsholm Sygehus, men fritiden er helliget forretningen:
- Den er et frirum fra mit arbejde på sygehuset, der jo i sagens natur handler om sygdom og nogle gange død og folks fysiske elendighed. Kunsthåndværk er totalt omvendt. Det er først og fremmest sjæl, personlighed, men ikke mindst livsglæde. Og det danner ligesom modvægt til mit daglige job, mener Tine Hertling, hvis forretning for første gang slog dørene op for syv år siden.

Bornholmske aner
Men hvorfor er det netop bornholmsk kunsthåndværk, som hun brænder for?
Selv er Tine Hertling af dansk-grønlandsk afstamning. Hun er født i Nuuk på Grønland, og hendes fars bror er politikeren Knud Hertling, der i sin tid var grønlandsminister. Men det er gennem hendes mors slægt, at der er en forbindelse til Bornholm, som i øvrigt kun er blevet stærkere gennem årene:
- Jeg er kommet så meget på Bornholm igennem hele min barndom og naturligvis især i ferierne. Så interessen for øen har at gøre med en masse gode barndomsminder. Min mor mistede sine forældre meget tidligt, men der var en ældre slægtning i Rønne, som vi kaldte ”oldemor” og som boede i Landemærket. Hende besøgte vi ret tit, indtil hun døde som 97-årig i 1991, men vores familie har i det hele taget altid hygget sig derovre, fortæller Tine Hertling, som selv har sommerhus ved Sommerodde i Poulsker. Og ikke langt derfra i Østre Sømark har både hendes bror og forældrene sommerhus og Tine Hertling fortæller, at forældrene er så glade for Bornholm, at de faktisk har opholdt sig på øen hele sommeren.

Det bedste sted
Hendes egen begejstring for Bornholm er ikke mindre, faktisk overvejer Tine Hertling at flytte permanent til øen:
- Jeg er helt sikker på, at jeg en dag skal bo på Bornholm. Det er det bedste sted i hele verden. Men vi flytter nok først, når børnene er blevet store, siger Tine Hertling, som også selv voksede op i Hørsholm, hvor hendes far var advokat.
Tine Hertling og hendes mand Ken bor sammen med deres to drenge på 11 og 15 i et ældre hus, som de stadig renoverer. Huset har tilhørt hans bedsteforældre, og parret har indrettet forretningen i bedstefaderens gamle malerværksted.
- Ken brugte alle sine weekender i et halvt år for at sætte forretningen i stand, så han har meget stor andel i, at den er blevet til noget, siger Tine Hertling.

Faste kunder
Hun lægger dog ikke skjul på, at forretningen aldrig har været en guldgrube for hende:
- Nej, det er ikke på grund af indtjeningen, at jeg driver den. Det er bare et smaddersjovt projekt, som jeg går 100 pct. op i, men også hygger mig med. Og så giver det mig noget personligt, fortæller Tine Hertling.
På et tidspunkt ville hun dog satse mere på forretningen og gik i en periode lidt ned i tid som sygeplejerske, men det kunne økonomien ikke klare, og i dag er hun tilbage som fastansat på fuldtid på sygehuset.
Efter nogle år har Tine Hertling alligevel fået skabt sig en lille, men fast kundekreds:
- Mange ringer, fordi de skal bruge en gave. Så laver vi en aftale, og de kigger forbi. Glas og keramik er gode ting at give, hvis man ønsker at forære folk en personlig gave, der også er lidt unik. Så stamkunderne er mennesker, der giver personlige gaver, og derudover er der også en del kunstforeninger blandt mine kunder, siger hun.

Havregrød for kunst
Hørsholm og omegn er et område, hvor der bor mange velstående mennesker. Men ifølge Tine Hertling er det ikke nødvendigvis folk i minkpels og med mange penge, som køber kunsthåndværk:
- Det er alle slags mennesker. Og selvom folk har penge, så er det min erfaring, at det langt fra er ensbetydende med, at de køber noget. Folk køber, fordi de er oprigtigt interesseret i kunsthåndværk. Derudover er der også de mennesker, der vil spise havregrød i en måned for at kunne få råd til en flot keramikskål, siger Tine Hertling,

Faste priser
Oplever hun at kunderne vil prutte om prisen på tingene?
- Nogle vil, men det kan altså ikke lade sig gøre hos mig. Kunstforeningerne får efter aftale med kunstnerne rabat, fordi der er en reklameværdi for dem at blive udstillet, men ellers er der ingen vej udenom og betale hvad det koster. Altså hvis man ikke vil betale 600 kr. for en keramisk tepotte, så er det da bare ærgerligt! Så kan man gå ned og købe et billigere og fabriksfremstillet produkt nede i Kop & Kande, fastslår Tine Hertling, der næsten kun har haft positive oplevelser med kunderne.
Hun må dog lægge øre til kundernes kommentarer:
- Jeg synes indimellem, at det kan være hårdt at sælge andres kunsthåndværk. Især hvis man skal stå og høre på, at kunderne – hvad de jo har lov til - kritiserer tingene. Men jeg kan også opleve at folk ringer efter et stykke tid og har et behov for at fortælle mig, hvor glade de er for noget, som de har købt hos mig. Det er den slags øjeblikke, som jeg lever for. Fx kom en mand engang ind i forretningen. Han sagde ligeud, at han havde altid hadet at købe den slags ting, men så sagde han, at kunsthåndværkernes ting i min forretning var fantastiske.

Og det er netop den slags positive oplevelser med kunderne hver weekend som, som får Tine Hertling til at fortsætte med forretningen:
- Det giver mig noget personligt. En kundes besøg skal være hyggeligt og ikke bare handle om salg. Her hos mig, må man gerne komme forbi bare for at kigge og få sig en oplevelse, siger Tine Hertling, der dog ikke selv har megen tid at tage rundt og se på glas- og keramikudstillinger.
- Men det kommer nok, siger hun.

Kaffe på kanden
Tine Hertling har lutter ros og lovord til de bornholmske kunsthåndværkere som hun handler med:
- Der er da en god kontakt. Det står dog også klart, at det aldrig bliver den store forretning, hverken for dem eller for mig. Men der er altid kaffe på kanden og tid til en snak, når man kommer på besøg. De viser tillid til én, og jeg får lov til at tage deres ting med i kommission. De forventer heller ikke, at jeg ringer til dem hver måned for at fortælle, hvordan det går med salget. Der har faktisk kun været en enkelt, der engang skældte mig ud for ikke at ringe tilbage. Det gider jeg altså ikke at høre på, når jeg selv synes, at jeg knokler for at præsentere og sælge deres ting i min forretning, understreger Tine Hertling, der ind imellem bliver ringet op af nye interesserede kunstnere, og det falder altid i god jord hos forretningsindehaveren:
- Jeg bliver da glad hver gang, at kunstnere henvender sig for at samarbejde om salg af deres ting, siger Tine Hertling.

Manglede idéer
Har hun så selv haft kunstneriske ambitioner?
Engang forsøgte Tine Hertling selv at lave glas og keramik, men det blev en kort fornøjelse:
- Jeg havde meldt mig til et keramik-kursus. Men mens jeg sad der med en klump ler indså jeg, at jeg manglede idéer. Faktisk har jeg aldrig selv været kreativ. Det kan jeg ikke finde ud af. I stedet er jeg fascineret af, hvad andre kan. Disse kunsthåndværkere er så dygtige. Jeg er imponeret af deres håndtering af materialerne og al deres kreativitet. Tænk at kunne lave det, som de kan, slutter Tine Hertling.


--------------------------------------------------------------------------

Tine Hertling - kort
Født 1964 i Nuuk, Grønland.
Siden 1999 indehaver af forretningen ”Bornholmsk Kunsthåndværk”, som hun driver i weekenden fra privatboligen på Rungstedvej i Hørsholm.
Arbejder derudover på fuldtid som sygeplejerske på rygkirurgisk afdeling på Hørsholm Sygehus.
Opvokset på Grønland og i Hørsholm, men kender Bornholm fra ferieophold siden barndommen.
Faderen er af grønlandsk afstamning, mens Tine Hertlings mor har bornholmske aner.
Gift med Ken, der underviser i navigationsudstyr hos firmaet FURUNO.
Mor til to drenge på 11 og 15 år.
Familien har sommerhus på Sommerodde i Poulsker.
Læs mere på www.bornholmsk-kunst.dk