torsdag den 12. juli 2007

Bondams Bornholm

Portrætartikel med Miljø- og teknikborgmester Klaus Bondam blev bragt i Bornholms Tidende den 29. juni 2006.

"Der står Aaker i mit pas"

Af Jarl Cordua

Klaus Bondam har siden årsskiftet været Københavns teknik og miljøborgmester. Mange kender Bondam som skuespiller og teaterchef, men færre er klar over, at han faktisk er indfødt bornholmer.
Han blev i 1963 født på et husmandssted i Aaker, men flyttede allerede fra øen, da han kun var fire år gammel. Alligevel har Bondam holdt forbindelse til et ægtepar, som tog sig af lille Klaus, når han som dreng, hver sommer kom tilbage til øen på lang ferie. Som voksen har Bondam igennem årene også tit besøgt øen, hvor han - naturligvis - har medvirket i forestillinger på Rønne Teater. Men hvordan gik det egentlig til, at ærkekøbenhavneren Bondam lod sig føde på Bornholm? Bornholms Tidende mødte op på Københavns Rådhus en varm sommerdag i juni, hvor en både glad og veloplagt borgmester tog imod deres udsendte. Da kaffen er skænket op, lyser Klaus Bondam op i et smil, sætter sig vel tilrette i stolen og begynder at fortælle sin historie.

Hollandsk far
Klaus Bondams far - Jan Bondam - var hollænder, men familien var dengang bosat i Hollandsk Ostindien, der i dag er Indonesien:
- Min farfar var advokat i byen Surabaya på Java. Min far blev i 1938 som meget ung mand sendt til Holland for at studere. På grund af krigen kom mine bedsteforældre i japansk krigsfangelejr. De overlevede, men min far så dem ikke i mange år, siger Klaus Bondam om familiens barske skæbne. Efterkrigstiden var desuden en meget forvirrende tid for Klaus’ forældre:
- Ingen af dem var - af forskellige grunde - ikke særligt rodfæstede noget sted, og deres liv var vist lidt kaotisk, men i Finland traf min far min danske mor Gunnild, fortæller Klaus Bondam.
Herefter blev forældrene gift, bosatte sig fra 1949 i Danmark, hvor de fik fire piger i rap.

Efternøler
Klaus Bondams far læste til geolog og blev derfor siden ansat hos Hasle Klinker på Bornholm, hvor til familien flyttede i 1960-61. Parret bosatte sig på husmandsstedet ”Gravgærde” i Aaker syd for Aakirkeby. Ifølge Klaus Bondam skilte tilflytterfamilien sig meget ud fra de lokale:
- Bornholms Tidende bragte dengang en lille artikel om vores eksotiske familie: En akademisk hollænder og en kone fra den nordkøbenhavnske middelklasse med fire døtre, der optræder i ens tøj. Der har ikke været et øje tørt. Og på Bornholm fik de så mig, der var en rigtig efternøler. Der er otte år op til min yngste søster, konstaterer Klaus Bondam.
Borgmesteren understreger flere gange meget nøgternt, at familien forblev outsidere i lokalsamfundet, og derfor ikke havde meget samvær med naboerne, men der var undtagelser:
- Der var ingen tvivl om, at vi var nogle meget fremmede fugle for det landbosamfund, hvori vi boede. Mine forældre var sådan nogle ”kulturradikale” typer og passede slet ikke ind. Alligevel var der nogle gode naboer ægteparret Erna og Vagn, som ligesom påtog sig den rolle at indføre min mor i det der landboliv, der på mange måder er fantastisk, mener borgmesteren.

Kort afhandling
Imens moderen passede hjemmet, var Klaus’ far optaget af videnskabelige arbejder:
- Min far skrev den hidtil korteste doktordisputats på kun 24 sider. Doktorafhandlingens titel var ”kaolin-forekomster på Bornholm” og blev antaget. Når folk så siden spurgte, hvorfor den var så kort, svarede han blot: ”Der var ikke mere at skrive om emnet”, fortæller Klaus Bondam. (Kaolin er ler i ren form, som findes i store mængder omkring Rønne og Hasle og blandt andet bruges til porcelæn)
Efter nogle år på Bornholm fik Klaus’ far i 1968 nyt job hos Grønlands Geologiske undersøgelser og derfor flyttede familien Bondam til Burresø på Sjælland.
Faderen døde for syv år siden, mens moderen netop har rundet de firs år.

Barndomsferier
Bornholm forsvandt dog langt fra ud af Klaus Bondams liv, og gennem drengeårene kom han hver sommer fast på ferie hos Erna og Vagn:
- Mine forældre sendte mig bare af sted på ferie. En seks-otte uger alene. Det var herligt, for jeg havde min helt egen verden, siger Bondam, der mindes badeture på Balka og sjove timer i Brændesgårdshaven.
- I grunden burde folk lade andre passe deres børn. Det ville alle parter have godt af. Men det er jo nemt at sige, når man, som jeg, ikke selv har børn, erkender Bondam.

Varm middagsmad
Bondam ryster under interviewet den ene erindring fra barndommens bornholmerferier efter den anden ud af ærmet og beskriver levende stemninger og miljøet på landet. En anekdote lyder sådan:
- På landet, hvor vi boede, spiste man jo varm mad til middag. Først fik man kød med sovs og derefter grød oveni. I de SAMME tallerkener. Men jeg var ikke så god til det med at mose kartoflerne og få sovsen med. Så når grøden blev øst op, blev det til sådan noget med jordbærgrød, der smagte af sovs, griner Klaus Bondam.
Ude på landet kom man også hinanden mere ved, husker borgmesteren:
- Var nabokonen på hospitalet, jamen så gik man ned til hendes mand med varm mad. Var en enlig person sengeliggende, så blev der også sørget for varm mad til dem. Dengang var der virkelig naboomsorg til. Det er sandelig noget, som vi efterlyser i dagens samfund, siger Klaus Bondam.

Plads på dækket
Borgmesteren fortæller også gerne om oplevelser under rejserne til Bornholm:
- Min mor var lidt nærig. Hun ville ikke betale penge for SAS ”følordning”, hvor de tilbød en person til at holde øje med mig på flyet til Bornholm. Men min mor er også meget praktisk anlagt så i stedet tog vi ud til Kastrup Lufthavn, købte billet og betragtede så køen med folk, der skulle med samme fly. Dér skulle jeg udpege en dame, som jeg havde tillid til. Min mor spurgte så vedkommende dame om hun ville se efter mig på turen derover, fortæller Klaus Bondam
En gang ”gik det ud over” konen til skuespilleren og musikeren Freddy Fræk:
- De skulle til Bornholm og indspille børnetv-serien ”Sonja fra Saxogade”. Freddy Fræk var flink og gav mig en sodavand. Det var altså stort”, husker Bondam.
Engang da han var ni år, tog han båden alene til Bornholm:
- Min mor gav mig en billet i hånden, hvorpå der stod ”dæksplads”, ønskede mig en god tur og sagde, at Erna ville hente mig næste morgen klokken halv syv i Rønne, fortæller Bondam.
Det var i de dage, hvor bornholmerbådene hed ”Kongedybet" og ”Hammershus”.
- Det med ”dæksplads”, det tog jeg faktisk fuldstændigt bogstaveligt. Så jeg lagde mig til at sove udenfor på dækket, hvor der slet ikke var overdækket. Selvom det var sommer, så blev det faktisk temmelig koldt. Heldigvis var der en anden passager, der tog fat i mig og forklarede, at jeg skulle gå nedenunder til de fællesrum, hvor folk med dæksplads sov, griner Klaus Bondam, som mindes mange festlige nætter på bornholmerfærgerne.

Rigtig beslutning
Udover drengeårenes konkrete erfaringer, så kender Bondam også udmærket til de sidste par års hårde debat om transportforbindelserne mellem hovedstaden og Bornholm. Hans holdning er helt klar:
- Det var en rigtig beslutning at fjerne al kommerciel trafik væk fra Københavns havn herunder Bornholmstrafikkens færger. Tiden var simpelthen løbet fra færgetrafik så langt inde i havnen, hvor man så lastbiler hver morgen, der kørte gennem byens beboelseskvarterer, siger Klaus Bondam. Han mener, at bornholmerne skal være glad for de nye transportforhold, hvor man kan nå frem og tilbage fra øen på under tre timer.

Glad for mad
For de ”mistede transportforbindelser”, skal Bornholm ”knytte nogle nye”, mener Bondam:
- De gode madprodukter er noget af det, som Bornholm skal overleve på. Yderligere må der være gode muligheder for at tiltrække folk, der ved hjælp af Internettet har mulighed for at arbejde langdistance. Endelig byder øen på naturskønne oplevelser, og så må det være et sted, der bør tiltrække børnefamilier, vurderer borgmesteren.
Selv er borgmesteren en svoren tilhænger af økologi og storforbruger af bornholmske madprodukter:
- Jeg er - som man kan se - glad for mad, og har lagt mærke til de mange gode bornholmske kvalitetsprodukter. Jeg går en del op i, om maden er økologisk, er afhængig af Ruths sild, bruger den bornholmske rapsolie, og så synes jeg om snapsen fra den bornholmske spritfabrik, siger Klaus Bondam.
Borgmesteren mener også, at Bornholm har gjort nogle store fremskridt ved at foretage en kommunesammenlægning før Danmarks andre kommuner:
- Bornholm er et skridt foran og har gjort nogle erfaringer, som resten af landet virkelig kan lære af, mener Bondam.
Han har desuden haft sæde i Øresundskomitéen og har der mødt bornholmske politikere, og Bondam mener, at Bornholm har bidraget med gode erfaringer.
- Bornholm har været gode til at lade sig integrere med Skåne på kultur- og erhvervsområdet. Det er et område, som vi politikere i København bør tage ved lære af, siger Klaus Bondam.

Beskeden borgmester
Efter et halvt år i borgmesterstolen gør den radikale borgmester meget ud af at være ydmyg og beskeden om sin egen rolle. I stedet roser han sin tætte politiske allierede Københavns overborgmester Ritt Bjerregaard (S):
- Ritt er både enormt dygtig, meget erfaren og politisk tung – hun er i ”Anders Fogh-klassen”, mener Klaus Bondam.
Men går Bondam så ikke efter at komme i Folketinget på et senere tidspunkt?
- Nej det tror jeg ikke. København er i den særlige situation, at byens økonomi er god, og derfor er der mulighed for at udrette en del. Modsat mine borgmesterkolleger, der skal løse nutidens problemer her og nu indenfor områder som fx uddannelse eller sundhed, så arbejder jeg som teknik og miljøborgmester med, hvordan byen ser ud om 15-25 år. Det er er både sjovt og interessant, men naturligvis også et kæmpestort ansvar hver dag, siger borgmesteren.

Besøger Bornholm
Bondams relationer til Bornholm er stadigvæk mange. Han har en del venner på øen, og hans søster og svoger har part i et hotel i Svaneke.
Borgmesteren er meget interesseret i kunst og derfor især glad for at besøge Bornholms Kunstmuseum.
Også Christiansø har en stor plads i Klaus Bondams hjerte:
- Skuespillerforbundet har sommerboligen ”Ravelinen” derovre, og det har været et privilegium at bo derovre og opleve øen. Det hjørne af Danmark er meget specielt. Jeg har også haft udenlandske gæster med derovre, som alle var meget begejstrede, siger Klaus Bondam.
Ser man så borgmesteren på hans fødeø Bornholm i den nærmeste fremtid?
- Mine gode venner Preben og Bende (skuespillerparret Harris) i Svaneke er jo nu blevet mere fastboende, så måske man skulle smutte en tur til Bornholm en tre-fire dage, slutter bornholmeren Klaus Bondam.


------------------------------------------------------------------

Klaus Bondam - kort
Klaus Bondam blev født i Aaker i 1963. Han er uddannet skuespiller ved Odense Teater i 1992. Siden har Bondam medvirket i flere danske film og huskes især for rollen som den tyske toastmaster i Thomas Vinterbergs film ”Festen” og som ”Niels Buckingham” i TV-serien ”Langt fra Las Vegas”. Klaus Bondam medvirkede sidste år i det meget populære TV-program ”Vild med Dans”. I årene 1996-2003 var han chef for Grønnegårdsteateret og 2003-2005 for Folketeateret. Bondam har været medlem af Københavns Borgerrepræsentation siden 2002 - valgt af Det Radikale Venstre. Siden årsskiftet er han Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester.
Privat er Klaus Bondam gift med Jacob Kamp, der er landskabsarkitekt. Parret bor på Nørrebro.