torsdag den 12. juli 2007

Keramik er min passion

Portrætartikel med den bornholmskfødte keramiker Christa Julin blev bragt i Bornholms Tidende i den 19. august 2006.

Af Jarl Cordua

Den bornholmskfødte keramiker Christa Julin har stor succes med sine krus, fade, skåle, lågkrukker og vaser. I Hareskovby nær Værløse for enden af Rønne Allé - en lukket villavej - bor keramikeren Christa Julin i et charmerende ældre hus sammen med sin mand. Her har hun siden 1988 haft eget værksted og forretning og en dag i august kiggede Bornholms Tidende forbi.
Christa Julin beskriver selv sin keramik som brugsgenstande, som folk også skal have lyst til at se på. Derudover mener hun at keramikken afspejler hende selv, fordi det har et roligt, enkelt og skandinavisk udtryk.
Igennem årene har Christa Julin udstillet sin keramik i en lang række lokale kunstforeninger, firmakunstforeninger og på markeder, og senest har Christa Julin brugt en weekend på en udstilling på Hornbæk havn. Men også større gallerier har haft bud efter hende:
- For nylig var der en udstilling på Borreby Galleri på Herreborgen Borreby ved Skælskør. Det var en tilfredsstillelse at være der, fordi der var en meget stor interesse for min keramik, siger Christa Julin og tilføjer:
- Jeg tager også selv på mange kunstudstillinger, fordi jeg interesserer mig for kunst og også for, hvad andre keramikere laver.

Sort og hvid
Christa Julin peger selv på, at den meget anerkendte dansk-tyrkiske keramiker Alev Siesbye med sine enkle skåle med intense middelhavsfarvede glasurer har betydet mest for hende:
- Inspirationen fra hende påvirkede mit arbejde, så jeg begyndte at dreje skåle i porcelænsler glaseret i turkise farver. Men jeg fandt snart mit eget udtryk i form af sort hvide skåle med grafiske linier og symmetriske dekorationer. Det har så udviklet sig til også at omfatte andre farver og dekorationer, men jeg holder af et harmonisk og æstetisk udtryk, forklarer Christa Julin.

Guide på Søholm
Som ganske ung blev Christa Julin efter sin studentereksamen fra Rønne Statsskole guide på byens tidligere store keramikfabrikker Søholm og Michael Andersen & Søn.
- Jeg fortalte de besøgende omkring hele processen med at lave keramik, og det kom åbenbart til at præge mig meget siden hen. Men dengang slog det mig aldrig at begynde at arbejde med ler, husker Christa Julin, der senere læste til folkeskolelærer:
- Det var helt klart fag, som formning og håndarbejde, der interesserede mig, og derfor også de fag jeg kom til at undervise i, siger Christa Julin, som frem til 1988 arbejdede som lærer i Glostrup. Men det var keramikken, der trak, og allerede i 1972 begyndte Christa Julin at lave keramik. I 1978 fik hun sit eget værksted.
- I 1988 købte vi så et stort faldefærdigt hus herude, som blev sat i stand, og hvor jeg kunne have mit værksted, og her trives vi rigtig godt, siger Christa Julin.
En overgang havde hun endda to jobs – et som lærer på nedsat timetal - og et som keramiker derhjemme:
- Jeg kan huske, at da beslutningen om at starte op som selvstændig var taget, cyklede jeg hjem fra skolen, mens jeg glædede mig og tænkte: Nu skal jeg hjem og lave det jeg har allermest lyst til, husker Christa Julin, der siden efteruddannede sig på diverse skoler for kunsthåndværk.

Forretning ved Rundetårn
I 26 år drev Christa Julin sammen med en række andre kunsthåndværkere en forretning i Landemærket 9 ved Rundetårn i Københavns indre by. Og den gik godt:
- Vi havde rigtig mange kunder, og der var et godt salg til turister, men også til private og kunstforeninger fra ministerier og andre arbejdspladser, fortæller Christa Julin
Hendes keramik bliver stadig solgt fra denne forretning, men i de sidste tre år har hun ikke selv taget del i arbejdet med driften.
Der foregår dog også salg af hendes keramik fra værkstedet, hvor Christa Julin har et salgslokale med en udstilling af skåle.

Dronningebesøg
Christa Julins forretningsmæssige succes er kommet lidt efter lidt:
Jeg har med årene fået en god lokal kundekreds. I de sidste 17 år har jeg holdt julestue med udstilling her i mit værksted. Det har dog været et langt sejt træk. Det første år kom der ikke så mange, men det er stille roligt vokset år for år, forklarer keramikeren. I dag er det et tilløbsstykke, men det er også meget hyggeligt, slutter Christa Julin.
Det lokale gennembrud for Christa Julin kom dog i 1998 med en udstilling i ”Skovhuset” for Værløses lokale kunstnere, som dronningen besøgte.
- Efter hendes besøg kom der virkelig en positiv interesse for mine ting, og pludselig havde jeg næsten udsolgt, husker Christa Julin, der i dag lever af sit keramiksalg:
- Selv om salget af mine ting hele tiden går fremad, så er det mest tilfredsstillende ved det, at der er mennesker, der kan lide mine ting, siger keramikeren.

Holder aldrig op
For Christa Julin er det at lave keramik mere end et arbejde:
- Det er en passion. Jeg har et reelt behov for at arbejde med de ting ellers bliver jeg lidt umulig. Det er tilfredsstillende at lave noget som, i de fleste tilfælde, bliver til noget smukt. Men det er også noget, man aldrig helt bliver færdig med. For man kan altid gøre det bedre. Så, keramik holder jeg aldrig op med, konstaterer Christa Julin, der aldrig tæller timerne i sit værksted.
- Før hen arbejdede jeg vildt meget. Dag og aften, men siden min mand er blevet pensioneret har jeg været bedre til at tage fri. Nu kan jeg godt finde på at tage fri midt på eftermiddagen for at foretage mig noget andet, og i weekenderne prøver jeg også at tage den med ro. Selvom jeg synes, at det er svært at holde fri, siger Christa Julin.

Lærer spansk
Sønnen Janus er flyttet hjemmefra og er studerende. Ifølge hans mor har Janus også kunstneriske evner, som dog mest bliver udtrykt gennem musik. Christas mand Henning er formand for det førnævnte udstillingssted ”Skovhuset ved Søndersø”, men til trods for, at han er interesseret i kunst er det ikke dér, ifølge fruen, at hans evner ligger:
- Til gengæld er han rigtig god med sine hænder og alt det håndværksmæssige omkring huset, og så har han altid stået for madlavningen herhjemme. Desuden laver han mine regnskaber, det er ikke noget, der interesserer mig, fortæller Christa Julin.
Det er også noget særligt for familien i Hareskovby, at den tit har gæster:
- Vi har haft omkring 20 studerende boende her i 4 måneder ad gangen. Her er jo god plads og oplevelserne med at have udlændinge boende har virkelig beriget vores familieliv, fortæller Christa Julin
Sammen med sin mand har Christa Julin rejst en del i Spanien og Mexico og i de senere år er ægteparret begyndt at lære spansk på det lokale VUC:
- Det er sjovt at udfordre sig selv, og derfor håber vi, at den næste student vi får, er spansktalende, siger Christa Julin, der også holder formen ved lige med løb og cykelture i skoven.

Mor største fan
Christa Julin har stadig familie på Bornholm. Keramikerens mor på 86 år bor i Rønne, hvor også den ene bror driver forretningen Zaff Teknik. Bornholms tidl. fødevareambassadør journalisten Georg Julin er i øvrigt også en slægtning.
- Jeg er vel på Bornholm i snit engang om året og sætter meget stor pris på at være der, siger Christa Julin, hvis mor er hendes største fan. Hun har flere gange har opfordret datteren til at udstille på øen, men det er endnu ikke sket:
- Det er også en fejl, som jeg må se gøre noget ved, indrømmer Christa Julin med et stort smil og fortsætter:
- Det er bestemt ikke viljen eller lysten, der mangler, men der har været så mange andre ting, så det er ikke blevet til noget.
Christa Julin har haft flere udstillingssteder på Bornholm i kikkerten, så det er blevet til lidt mere end tanken:
- Men skal det være, så skal udstillingen i hvert fald være ordentlig og helst lidt bedre end ellers, siger Christa Julin.

---------------------------------------------------------------------------

Kort om Christa Julin
Keramiker.
Født 1945 i Rønne og uddannet folkeskolelærer
Christa Julin er gift med Henning Bek, der tidligere har arbejdet på en erhvervsskole, men nu er pensioneret. Sammen har de sønnen Janus på 21 år, der er studerende.
Parret bor i et ældre hus i Værløse, hvor Christa Julin siden 1988 har haft sit værksted og forretning.
Som keramiker er hun selvlært, men har efteruddannet sig på Håndværkerskolen i Sønderborg, Danmarks Designskole, Århus Kunstakademi og Internationalt Keramisk Center i Skælskør.
Var i 26 år medindehaver af en forretning for kunsthåndværk tæt ved Rundetårn i København.
Har udstillet på en lang række kunstudstillinger, gallerier og i kunstforeninger rundt omkring, men især på Fyn og Sjælland.
Læs mere om Christa Julin på www.christajulin.dk