fredag den 6. juli 2007

Lotte er tilbage

Portrætartikel med filminstruktøren Lotte Svendsen blev bragt i Bornholms Tidende den 15. juli 2006.

Af Jarl Cordua



Lotte Svendsen har sommer-hus på Bornholm. Her ses hun med sønnen Carlo

Den bornholmske filminstruktør Lotte Svendsen har netop afleveret manuskriptet til en ny tv-serie for hele familien til Danmarks Radio. Det er ellers ikke så lang tid siden, at hun var på barselsorlov efter at fået sit andet barn. Og nu skal Lotte Svendsen i gang med at skrive manuskript til en helt ny spillefilm, men forinden skal hun lige holde en måneds sommerferie med mand og børn i sommerhuset på Bornholm. Bornholms Tidende mødte filminstruktøren og hendes yngste søn til en snak på en café i Københavns indre by.

Hvordan ser Lotte Svendsens fremtidsplaner så ud?
- Måske at få nogle flere børn. I hvert fald har jeg helt klart prioriteret det højt at få et familieliv til at fungere. Jeg har altid vidst, at jeg skulle have en familie på et tidspunkt og har derfor haft travlt med at få gang i en karriere, før jeg fik børn. Begge ting har været vigtige for mig, men det har ikke været muligt at gøre det hele på en gang. For tiden har min mand barselsorlov og er hos børnene, så nu synes jeg, at det er blevet tid til at lave film igen, siger Lotte Svendsen, mens hun nipper til sit glas med hyldeblomst.
I nyere tid er der vel næppe noget andet menneske, som det i den grad er lykkes at få sat fokus på Bornholm og bornholmerne, end Lotte Svendsen. Det skete, da hun i 1999 brød igennem med filmen ”Bornholms Stemme”, der skildrede ”de gyldne år” i bornholmsk fiskeri i starten af 1980’erne og den efterfølgende deroute. Sent vil man på øen glemme filmens hovedpersoner Lars Erik og Sonja, spillet af henholdsvis Henrik Lykkegaard og bornholmske Sofie Stougaard, og deres trængsler, da fiskerieventyret og forbrugsfesten sluttede, og de økonomiske tømmermænd meldte sig. ”Bornholms Stemme” er blevet en nyklassiker i dansk film, og hvis der fandtes en bornholmsk kulturkanon, er filmen helt umulig at komme udenom. Der er gået syv år siden verdenspremieren i Rønne Bio, men filmen holder stadig, synes Lotte Svendsen:
- ”Bornholms Stemme” bliver bedre og bedre med årene. Det er jeg fuldstændig sikker på. Det gør den fordi, den ligesom mine andre film handler om universelle værdier – relationer mellem mennesker om familie, venskab og kærlighed. Men også om konflikter, som vi alle sammen oplever, siger Lotte Svendsen om sin gennembrudsfilm, der for nylig blev genudsendt på DR1.

David måtte rejse
Konflikter har der også været nogle af i Lotte Svendsens liv i de seneste syv år. Især med de danske myndigheder, som tvang hendes daværende kæreste, den serbiskfødte David Nikolic til at flytte tilbage til sit oprindelsesland, fordi han ifølge udlændingeloven ikke kunne få opholdstilladelse i Danmark.
- Davids far har boet i Danmark i mange år. Da krigen brød ud i Jugoslavien tog han ned og hentede David herop, så han undgik militærtjeneste. Desværre kom David aldrig igennem asylsystemet, for han havde jo allerede et netværk her i landet, der tog sig af ham. Han er jo kommet her i Danmark gennem hele sin barndom. Efter at David havde boet her i 12 år på tålt ophold, så ville myndighederne pludselig sende ham ud af landet, fortæller Lotte Svendsen, som forinden havde født parrets første søn Villy.
Sagen om parrets problemer var stærkt omtalt i årene 2003-2004, hvor et dansk tv-filmhold fulgte deres liv i Serbiens hovedstad Beograd, hvortil Lotte Svendsen pendlede frem og tilbage fra København. Undervejs blev Lotte og David gift på rådhuset i Beograd, og det blev fejret på serbisk manér:
- Billed-Bladet skrev om vores bryllup, at man i Serbien serverer neskafé og svinekoteletter til den slags fester, og så skulle det være overstået. Det er altså ret sjovt, for et bryllup dernede er en kæmpefest med mere end 30 middagsretter, og hvor der virkelig er gang i den. Så de havde ikke helt fået det hele med, ler Lotte Svendsen.
Sagen endte godt til sidst, da parret for to år siden blev familiesammenført, så David kunne flytte til Danmark.
Undervejs fik Lotte Svendsen skældt den daværende integrationsminister Bertel Haarder godt og grundigt ud i medierne, og filminstruktøren fik i det hele taget sat meget fokus på familiesammenføringsreglerne.
Familien Nikolic/Svendsen plejer dog stadig forbindelsen til Serbien:
- Min svigermor og svigerinde bor stadigvæk i Beograd, og dem tager vi selvfølgelig ned og besøger ind imellem, siger Lotte Svendsen.

Filmisk friværdi
Hjemme igen i Danmark gik begge så i gang med hver deres karriere inden for film- og teaterbranchen, og i efteråret 2004 fik Lotte Svendsens anden større spillefilm premiere. Det var komedien ”Tid til forandring” med Kirsten Lehfeldt, Claus Ryskjær og Waage Sandøe i rollerne, der portrætterede danskere fra alle samfundslag og deres mangeartede problemer - ikke mindst med dem selv. Hos publikum fik filmen ikke helt den samme opmærksomhed som ”Bornholms Stemme”:
- Den var helt klart mere skæv og kantet i forhold til, hvad jeg ellers har lavet, siger Lotte Svendsen.
Senest arbejder filminstruktøren med yderligere et spillefilmmanuskript, men holder ind til videre kortene tæt til kroppen. Hun løfter dog en flig af sløret, da Bornholms Tidende spørger ind til emnet for filmen:
- Den beskriver menneskelige relationer, der dog bliver påvirket af en ydre faktor. Jeg har fundet ud af, at netop friværdien i ejendomme og lejligheder spiller en stor følelsesmæssig rolle for danskerne. Netop dette begreb ”friværdi” får begivenhederne i filmen til at accelerere, siger Lotte Svendsen, hvis tidligere film i høj grad også kan ses som hvas kritik af menneskers trang til at prioritere materielle værdier højere end menneskelige relationer.
- Ja, det er vel en kommentar til den forbrugsfest, som er i gang i øjeblikket. Nu efter at jeg har fået børn, er jeg endnu mere fokuseret på at sige fra over for al det overforbrug, der finder sted. Har vi egentlig brug for al det, vi går og køber? Og går det ikke ud over miljøet i sidste ende? mener Lotte Svendsen, som lover, at filmen får en ”gyseragtig efterklang”.

Emmas Dilemma
Det er dog især været arbejdet med den satiriske teatergruppe Emmas Dilemma, der har spillet deres stykker på teateret Avenue T og en overgang kunne ses på tv-kanalen DR2, som har optaget Lotte Svendsen de seneste år.
- Vi er seks piger, der har holdt sammen i over ti år. De fem andre er skuespillere, mens jeg skriver tekster og instruerer, fortæller Lotte Svendsen, der dog ikke leder sekstetten:
- Der er en flad struktur i gruppen med ligeløn, siger Lotte Svendsen, men afviser kategorisk, da jeg drillende spørger, om Emmas Dilemma ligesom Linie 3 måske ender med at tage på 25 års jubilæumsshows:
- Lige nu holder vi pause, men det kan da meget vel være, at det bliver ved det. Nu får vi se, lige nu laver vi i hvert fald noget andet hver for sig. Jeg er blevet lidt træt af ironi og satire. Det er tiden til at lave noget lidt mere alvorligt, vurderer Lotte Svendsen, der i foråret vendte tilbage fra barselsorlov og de sidste to måneder har undervist i instruktion på Den Danske Filmskole på Holmen.

Underviser
Lotte Svendsen har også brugt tiden på at undervise på højskole, skoler og gymnasier:
- Jeg bliver hele inviteret ud. Der har jeg vist mine film og så bagefter taget en snak med publikum om filmens pointer, som jo handler om sociale forhold og forholdet mellem samfundsklasserne, forklarer filminstruktøren.
Der har også været bud efter hende fra mange fagforeninger, som har brugt Lotte og hendes film.
- Bornholms Stemme handler også om tab af arbejdsidentitet, og derfor har den været god at tage udgangspunkt i for en diskussion med mennesker, der er blevet fyret fra deres job, siger Lotte Svendsen.
Endelig samarbejder hun med skuespilleren Mette Horn om showet: ”Damen med de blå tænder”, som de optræder med gennem et booking bureau:
- Damen drikker lidt for meget rødvin og siger lidt for mange sandheder. Hende kan man hyre til at levere en brandtale, men vi optræder også gratis i forbindelse med velgørenhed, påpeger Lotte Svendsen.

Ny tv-serie
Lige nu er filminstruktøren i gang med en ny tv-serie og har lige afleveret sit manuskript til Danmarks Radio. Hvad handler det om?
- Det er igen Mette Horn, der også er med i teatergruppen Emmas Dilemma, der spiller hovedrollen som en enlig mor til en tiårig dreng. Hun er arbejdsløs historiker med hang til verdenshistoriske slagmarker, og blandt kvinder er den interesse jo ikke helt almindelig, fortæller Lotte Svendsen, der helt bevidst ikke tager udgangspunkt i en almindelig kernefamilie som sin egen:
- Åh, alle de lykkebilleder af familier. Glem det. Jeg har ikke tal på alle de sammenkomster hos familier, hvor man har været inviteret til at indvie et nyt samtalekøkken eller et nyt hus, og hvor facaden viser ren lykke, men hvor familien reelt set er i opløsning, fordi man har alt for travlt med at skrabe penge sammen til det hele. Det er i hvert fald ikke det, det handler om for mig i mit liv. Desuden vil jeg gerne vise, at der rent faktisk findes kvinder, hvor det at finde manden i sit liv faktisk ikke er det eneste ene saliggørende. Men måske handler det om, at hun har brændt sig for mange gange på kærligheden, tilføjer filminstruktøren stille og eftertænksomt.
Selv er hun i øvrigt meget kritisk over for nutidens udbud af børne-TV:
- Jeg synes, det meste er tegnefilm, hvor de skriger hele tiden, siger filminstruktøren, der blev opfordret af filminstituttet til at lave nogle filmiske fortællinger for børn:
- Vi bygger videre på den gode danske børnefilm-tradition, som mange kender fra film og serier som Nana, Sonja fra Saxogade og Gummi-Tarzan, siger Lotte Svendsen, der skal arbejde med serien året ud.
- Vi går i gang med at filme til oktober, så her og nu skal vi finde børn til rollerne og steder, hvor vi kan filme, siger Lotte Svendsen om sin TV-serie, der i øvrigt får premiere 6. januar 2007.

Politisk engagement
Lotte Svendsen har aldrig lagt skjul på sine meget markante politiske holdninger. Fx medvirker hun ved demonstrationer som fx imod krigen i Irak og indvandrerlovgivningen eller er med i en støttegruppe for fristaden Christiania. På den anden side afviser hun at være fordømmende over for folk med andre synspunkter.
- Jeg har da været til mange fester med folk, som mener noget helt andet end jeg. Der skal være plads til uenighed, og jeg har det allerbedst med nogle gevaldige diskussioner. Det skal ikke være så ensartet og dogmatisk det hele, mener Lotte Svendsen, som gerne siger pæne ting om folk, hun politisk slet ikke er enig med:
- Der er da en del af mine venner, som siger, at Søren Pind som borgmester ødelagde København. Det er da meget muligt, men han er faktisk blandt de allerbedste til at danse, og det er da en meget god kvalitet, siger Lotte Svendsen og ser helt alvorlig ud.
Filminstruktøren har også markeret sig som en arg modstander af reklamefilm og siger selv nej tak til at lave dem:
- Jeg vil ikke bruge mit talent til at fortælle folk, at de skal købe ting, som de ikke behøver. Det kan lyde frelst, men sådan er det. Jeg er, som jeg er, siger Lotte Svendsen og tilføjer:
- Det ville da også være patetisk, hvis jeg rendte rundt og lavede reklamer, når nu jeg tager ud og holder foredrag med budskabet om, at folk hellere bør skabe et reelt indhold i deres tilværelse frem for at forfalde til ren forbrugerisme.
Lotte Svendsen siger dog, at hun ville bryde sit princip om ikke at lave reklamefilm, hvis det handler om at reklamere for Bornholm:
- Jo, enten det eller hvis det handlede om velgørenhed, så ville jeg overveje sagen.

Sommerhuset
Lotte Svendsen har i en del år haft et sommerhus mellem Rutsker og Vang, som bliver brugt til familiens ferier, men også er et sted, hvor hun arbejder.
- Det sommerhus, jeg overtog, har jeg brugt en del tid på at bygge om. Der er sat nye døre og vinduer i, og vi har renoveret hele overetagen. Det er mit kæmpeværksted, hvor jeg har siddet og skrevet film med ”Nulle” (med-manuskriptforfatter på bl.a. Bornholms Stemme) og øvet med de andre i Emmas Dilemma, siger Lotte Svendsen om stedet, hvor hun har skrevet en stor del af sine manuskripter:
- Helt ærligt, jeg arbejder seriøst at komme til at bo der permanent – på et tidspunkt, siger Lotte Svendsen, og det er der opbakning til hjemme i privaten:
- Min mand var vild med Bornholm fra første færd. Han græd faktisk, for Bornholm mindede lidt om hans eget land.

Ferie på Bornholm
Naturligvis holder Lotte Svendsens familie også i år ferien på Bornholm:
- Bornholm er verdens bedste sted at holde ferie. Især for små børn, mener Lotte Svendsen.
Hvad skal hun så lave i ferien, og får man hende at se ude i sommerlandet?
- Den står i hvert fald på afslapning. Men en aften kunne vi finde på at invitere nogle gode venner op og spise på Allinge Røgeri. Så skal vi helt sikkert ned til Hullehavn og bade sammen med ungerne. Vi er også glade for at tage på loppemarkeder og kigge på ting. David tager nok vores ældste med op at kigge på Bornholms Tekniske Samling i Allinge, hvor der er gamle radioer og traktorer at kigge på. Ellers skal vi være sammen med mormor – ungernes oldemor – som bor i en beskyttet bolig i Rønne, siger den bornholmske filminstruktør
Ferien varer en hel måned, før Lotte Svendsen og hendes familie i starten af august vender tilbage til hovedstaden.

----------------------------------------------------------------------------

Lotte Svendsen kort
Lotte Svendsen er født i 1968 i København, men opvokset i Rønne.
Film - og teaterinstruktør samt manuskriptforfatter. Uddannet filminstruktør fra Den Danske Filmskole 1995.
Blandt andet kendt for filmene Royal Blues (1997), Bornholms Stemme (1999) og Tid til forandring (2004)
Medlem af den satiriske teatergruppe ”Emmas Dilemma”, hvis forestillinger hun har instrueret og skrevet tekster til.
Gift med David Nikolic, der er scenetekniker. De er forældre til to drenge: Villy på fire år og Carlo på ti måneder.
Parret bor i en lejlighed i Københavns indre by tæt ved Nyboder.