mandag den 22. juni 2009

Pressefotograf fra Blemmelyng blev Hillerøds eventkonge

Bornholmeren Carsten Larsen (50) er direktør for FrederiksborgCentret

Artiklen blev bragt i Bornholms Tidende den 13. juni 2009

Af Jarl Cordua


















Pressefotograf, fotohandler i Rønne, chef for Bornholms første TV-station, direktør i Forum i København, isfabrikant, ejer af en københavnsk pornokanal og meget andet. Carsten Larsen har ry som iværksætter og med en meget alsidig erhvervskarriere. De seneste sidste ni år har han som administrerende direktør stået for at udvikle FrederikborgCenteret i Hillerød til at være områdets kultur-mekka. For nylig rundede bornholmeren det halve århundrede, og i den anledning besøgte Bornholms Tidende hans kontor og fik et interview med fødselaren.

FrederiksborgCentret er omdrejningspunkt for Hillerød-borgernes fritidsaktiviteter:
- Vi har alle mulige sportsgrene her, som bruger centerets faciliteter. Her er et fittness-center, et område for fysioterapi, en hal for kampsport, fitnessordning for handicappede, en badmintonhal, tre håndboldhaller, en svømmehal med 50 meter bane, bueskydningsbaner og en fodboldklub med tre baner plus en grusbane til vintertræning. Endelig har vi seks indendørs tennisbaner og 11 udendørs. Og det er mit job at få det hele til at fungere som en enhed, så jeg er nok sådan en ”Hal-finn”, siger Carsten Larsen med et glimt i øjet.
Det er dog en underdrivelse, for ansvaret omfatter betydeligt mere ud over at drive centerets mange idrætshaller. For Frederiksborgcenteret er også arrangør messer, udstillinger og events og dertil kommer udlejning af lokaler til kurser, konferencer, privatfester og i tilknytning hertil driver man også en catering- og restaurationsvirksomhed. Kapaciteten gør, at centeret faktisk er i stand til at stå for firmafester med op til 2000 deltagere.

Omsætter for 55 mill. kr.
Alt i alt er Frederiksborgcenteret derfor en ret omfangsrig og blandet virksomhed med en årlig omsætning på ca. 55 mill kr. og 35 faste medarbejdere. I virkeligheden er der op mod 160 løstansatte til afhængig af behovet blandt andet at hjælpe med catering- og restaurationsdriften.
- Eksempelvis har vi haft 1500 fra virksomheden Coloplast til firmafest med tre-retters menu, og det kræver, at man hyrer en del løstansatte tjenere til at løse opgaven, forklarer Carsten Larsen.
FrederiksborgCenteret er en selvejende Fond med tre repræsentanter fra erhvervslivet, Hillerøds borgmester, en kommunalpolitiker yderligere og en repræsentant fra sportsforeningerne i bestyrelsen. For en del år tilbage valgte man at holde ansvaret for driften af centeret adskilt fra brugerne dvs. sportsklubberne og i stedet placeret det i en selvejende fond. Centeret ejer dog dele af bygningerne, og opgaven går derfor for Carsten Larsen og hans medarbejdere ud på at drive halanlægget som en forretning:
- Det sker også med henblik på i sidste ende at give den bedste service til brugerne, forklarer direktøren.














Koncertarrangør
Direktøren selv er også sportsinteresseret, men fik dog oprindeligt jobbet især på grund af sin erhvervserfaring fra Forum i København med at afvikle koncertarrangementer mv.
- Dengang ville Hillerød forsøge sig med en mere offensiv strategi, sådan at byen blev synlig i offentligheden og ”kom på landkortet”. Sådan lidt på samme måde, som det i sin tid lykkedes for Aalborg med Ernst Trillingsgaard (legendarisk direktør for Aalborg Kongres og Kultur-center red.). Han er klart et forbillede, siger Carsten Larsen.
FrederiksborgCenteret satser derfor også på at tiltrække opmærksomhed med kulturelle events og arrangerer derfor koncerter med internationale store navne. Det stiller også krav til direktøren:
- Man skal være opmærksom på nye navne inden for musikbranchen, og også selv prøve at få nye idéer, som publikum kunne være interesseret i at se. Vi tænker derfor hele tiden over, hvem det nu kunne være sjov at få til Danmark for at give koncert, siger Carsten Larsen.
Og han har også ramt plet:
- Vi var faktisk de første, som fik Paul Potts til Danmark. Der handler også om at være tidligt ude, og så trække på vores netværk dvs. koncertbureauerne her i Danmark. Samtidigt er det også vigtigt at have et godt navn hos udbyderne og her er jeg hjulpet af, at have været i branchen i 13 år, siger direktøren.

Billetsælger
Den store udfordring med koncerter er naturligvis at få solgt billetterne. Men det er ikke altid lige let:
- Det handler først og fremmest om at ramme lige det, som folk gerne vil høre, og det er jo altid et sats og ind imellem rammer man ved siden af. For eksempel blev koncerten med Paul Potts udsolgt allerede efter to dage. Da vi annoncerede, at Runrig (et skotsk folk-rock band red.) skulle spille, endte vi med at få en kæmpe venteliste på folk, der ville ind og høre dem. Men til koncerten med Chris De Burgh (irsk sanger kendt for hittet ”Lady in Red”), ja så blev der ikke solgt så mange billetter.
Men ifølge direktøren er der råd for sådanne udfordringer:
- I den slags situationer forsøger vi i stedet at trække lidt på vores lokale netværk. En idé kunne eksempelvis gå ud på at foreslå bankerne et arrangement for deres kunder, som kan invitere deres venner med til koncerten. Det giver banken en positiv kontakt til nye potentielle kunder dvs. koncerten bliver reelt markedsføring for banken. Det handler i bund og grund om at tænke lidt kreativt.
Der er dog også andre hensyn at tage:
- For os som koncertarrangører, så handler det om at fylde salen næsten for enhver pris. For vi sælger også øl og vand, og derfor er det meget vigtigt, at der opstår en positiv stemning under koncerten. Min erfaring siger mig, at uanset hvor godt bandet spiller, hvis salen er halvtom, ja så er stemningen skidt – ligesom salget af øl og vand.
Direktøren har dog et kort i ærmet, så han undgår en halvtom sal:
- Ja for vi kan bare tilpasse salens størrelse, så virker den altid fyldt. På den måde sikrer vi, at uanset om, vi har koncerter med sangerinden Beth Hart med 700 eller Kim Larsen med 3500 gæster, så er der hver gang den helt nødvendige rigtig gode stemning, forklarer Carsten Larsen.

Pressefotograf
Carsten Larsen voksede op på gården ”Jørgensminde” på Blemmelyng, hvor familien drev en minkfarm. Han gik på Aakirkeby skole og tog realeksamen, og siden blev det også til en højere handelseksamen fra Bornholms Erhvervsskole i Rønne.
Som dreng var Carsten Larsen meget aktiv spejder i KFUM i Vestermarie, men lagde senere især sin tid i Rønne Skytteklub, hvor han både blev underviser, ungdomsleder og formand.
Han fik imidlertid et fotografiapparat i konfirmationsgave, som reelt lagde grunden til hans erhvervskarriere indenfor medievirksomhed:
- Allerede mens jeg gik i skole fik jeg et freelancejob med at køre rundt til øens kirker om lørdagen for at fotografere brudepar til ”Bornholmeren”, som jeg solgte billederne, der så blev bragt om mandagen. Allerede som 15-årig fik jeg via Thor Kristoffersen, der var fotograf på ”Bornholmeren”, et godt job på avisen som fotograf, hvor jeg fulgte med ham som ”føl” og det lærte jeg utrolig meget af, husker Carsten Larsen.
Imens teenageren færdiggjorde sit sidste år på handelsskolen havde han reelt en fuldtidsstilling som fotograf ved siden af.
- Jeg arbejdede både i weekenderne og havde aftenvagter med at tage billeder af alt muligt. Forskellige events og arrangementer, sportskampe, generalforsamlingen i husmoderforeninger, brande og færdselsuheld og snevejr. Jeg var også med, da fiskerne i 1979 blokerede Københavns Havns med deres fartøjer, fortæller Carsten Larsen.

Leder af TV-Bornholm
I 1983 startede A-pressen det daværende TV-Bornholm op og selvom fotografen kun var 24 år, så mente Bornholmernes daværende redaktør Niels Lindén og især noget overraskende ham selv, at Carsten Larsen skulle lede den ny TV-station.
- Det var en stor udfordring, og faktisk blev vi den første æterbårne lokalstation i Danmark. Derfor var vi pionerer på området, sådan at A-pressens andre TV-stationer i resten af landet kom til øen for at blive uddannet hos os. Det var hårdt, men også kanonsjovt, spændende og utrolig lærerigt, siger Carsten Larsen.
- Vi havde en meget simpel tilgang til mediet. Der var faktisk kun seks mand ansat, men alligevel kunne vi lave tre timers direkte tv. Normalt ville man være mange flere teknikere, men faktisk udviklede vi en form, hvor jeg på én gang klarede både at håndtere kamera, lyd og produktion.
Det endte dog med, at Larsen efter kun to måneder blev headhuntet til et vikariat hos A-pressens station i Aalborg og han flyttede fra øen. Siden fulgte flere lederjobs i TV-branchen, hvor han udviklede TV-programmer og uddannede folk.

Forretning med TV-Bingo
Carsten Larsen var blandt andet med til at udvikle en forretning inden for TV-Bingo:
- På TV-Bornholm havde vi allerede fundet på konceptet. Faktisk var der tale om en verdenspremiere. Bingo var et koncept, der i USA var blevet udviklet til radioen. Men vi fandt altså på at lave TV-Bingo med solgte plader, og hvor overskuddet gik til sportsforeningerne på øen.
Men alligevel blev det ifølge Carsten Larsen også til en indtægtsgivende virksomhed for TV-stationen i en tid, hvor den risikerede at få inddraget sin TV-sendetilladelse, hvis der blev vist reklamer.
- Som pionerer prøvede vi selvfølgelig også lovgivningens grænser af med hensyn til at vise reklamer i TV. Hvis nu der var en sponsoreret præmie fra en isenkræmmer fx en røremaskine af et bestemt mærke. Så var aftalen, at vi skulle have 300 kr. for at vise røremaskine et vist antal gange i TV.
I København fik Larsen betydelig succes med TV-Bingo igennem det selskab han danner sammen med Niels Lindén og den bornholmske erhvervsmand Tonny Jensen.
TV-Bingo blev med stor succes lanceret på Kanal 2 med Peter Belli og June samt Keld og Hilda Heick som nummeroplæsere og studieværter.
- Det blev en kæmpeforretning. I 1988 omsatte vi for 1½ million kr. hver søndag eftermiddag. Det meste gik til sporten, men vi havde også en god forretning, som producenter af showet. Men så lavede DR ”Superchancen”, som fik al opmærksomheden, og så var det forbi.
Senere forsøgte Carsten Larsen sig som idémand til et sommerland i Roskilde:
- Det skulle være et Brændesgaardshaven for små børn, men det blev ingen succes og lukkede.

Forsøgte som fotohandler
Iværksættertrangen og driftigheden viste sig dog også på andre måder, for mens Carsten Larsen stadig var på Bornholm, startede han sammen med en ven også en fotoforretning op i Apotekergården ved St. Torv i Rønne.
- Jeg har jo altid været iværksætter, men her viste det sig umuligt at få folk ind i Apotekergården. Så efter to år lukkede vi, dog uden at have sat det store til. Jeg lærte faktisk meget af det – og navnlig en del om markedsføringsloven, siger han og smiler:
- Vi skulle jo være anderledes end de andre forretninger, og tilbød derfor kunderne gratis fotolommer, hvis de fik fremkaldt film hos os, som dengang var hovedforretningen. Men det koncept viste sig at være i modstrid med loven, men i stedet solgte vi så fotolommerne for fem øre stykket. Men så dukkede konkurrenten op og købte dem alle – uden at vi kunne gøre noget ved det, og så var vi lige vidt.

Drev pornokanal
I stedet havde Larsen mere succes med underholdning for voksne, da han blev ejer og direktør for det senere så berømte eller berygtede Kanal København, som i begyndelsen af 1990’erne begyndte at sende pornofilm ved midnatstide til københavnerne.
- I sin tid var det absolut banebrydende at sende porno på en lokal TVstation, men i dag kan alle se det på internettet. Jeg kom dog lidt tilfældigt til at overtage stationen og fik overtalt en stab af folk til at knokle for det i en periode til små penge. Pornofilm er jo legalt og folk ville se det. Selv kan jeg ikke se noget forargeligt i det, især da det jo også blev sendt så sent. Det var også et produkt, som folk lagde mærke til i en grad, så vi rimeligt hurtigt kom på københavnskortet! Det var ellers meget sjov, fordi ingen så det. Eller snarere mange ville ikke indrømme, at de faktisk så det.
- Talte man med virksomheder, som vi ville have til at annoncere på kanalen, så havde de måske ”tilfældigt kommet forbi” og set den, men i det næste øjeblik kunne de så spørge om, hvorfor vi genudsendte vores film (!) Man mødte megen dobbeltmoral. Eksempelvis ville Shell ikke annoncere på vores kanal, fordi det var porno. Ved en lejlighed kom jeg også til at understrege overfor en sælger, at han havde min ”fulde forståelse”, da jeg sarkastisk bemærkede, at Shell på deres egne tankstationer tilsyneladende ingen problemer havde med selv at sælge porno på video og i blade.

Til trods for det, så fik Carsten Larsen dog en forretning ud af kanalen, som han siden solgte.














Mødte verdensstjerner
Siden fik bornholmeren et job som chef i Forum, som i midten af 1990’erne blev bygget om.
- Vi i Forum stod for faciliteterne og så kom andre og lejede sig ind med udstillinger, koncerter, messer osv.
Jobbet gav anledning til møder med mange spændende og kendte verdensstjerner inden for musik og underholdningsbranchen:
- Der var mange gode oplevelser. Janet Jackson (Superstjernen Michael Jacksons lillesøster red.) var helt nede på jorden. Operastjernen Barbara Hendrics kørte jeg engang til flyvebådene. Tryllekunstneren David Copperfield lavede altid sjov og var utrolig omgængelig. Jeg har da prøvet at sidde med Hank Marvin og de andre fra The Shadows og drøftet aftenen over en øl, men jeg respekterer selvfølgelig også, at andre foretrækker at holde sig for sig selv, husker Carsten Larsen.
Han hilste fx aldrig på den canadiske sangerinde Celine Dion, der ellers også gav koncert i Forum:
- Celine Dion var umådelig besværlig og stillede alle mulige krav. Blandt andet skulle vi bygge et omklædningsrum til hende, hvor der skulle installeres en helt speciel brusekabine. Hun ankom til Forum direkte fra lufthavnen i limousine blot én time, før at hun skulle på scenen. Ligeså snart den var slut, så tog hun af sted igen. Der var ikke noget hotel i byen, der var godt nok til hende. Så hende fik jeg aldrig hilst på og man trænger sig jo ikke på, siger Carsten Larsen med et grin.
- Det endte dog med, at jeg blev fyret i Forum. Det kom ikke som den stor overraskelse, for kemien mellem mig og chefen var ikke den allerbedste.

Isfabrikant
På et tidspunkt for nogle år siden fandt Carsten Larsen og hans daværende kone på at købe en isfabrik.
- Jeg har altid været lidt af en igangsætter, der har lavet ting ved siden af, bare sådan lidt for at få tiden til at gå, fortæller bornholmeren.
- Nogle venner havde set en annonce i Berlingske med en lille isfabrik i Karslunde, der var til salg og spurgt om det ikke var noget for os. Så sammen med en sleeping partner (passiv medinvestor), så overtog vi det. Og jeg har det sådan, at jeg skal drive sådan en virksomhed, så skal jeg også selv kunne lave is. Så vi gik i gang, og jeg tog 14 dages ferie for at lære at lave is, husker Carsten Larsen.
Isfabrikken , som i dag hedder ”Gio” laver is efter italienske opskrifter.
- Det første år omsatte virksomheden for 1 mill.kr, men i 2006 kom vi op på en omsætning op på 8 mill.kr. Siden arbejdede min daværende kone Birgit på fuldtid som direktør og jeg var så den” medhjælpende hustru”. Så selvom at jeg selv havde travlt, så fandt jeg også tid til at lave is ved siden af.
I dag er han dog ude af virksomheden, mens hans tidligere kone med stor succes alene driver virksomheden videre.

Storvildtjæger i Afrika
I dag bor direktøren med sin nuværende kone Birgit, som arbejder med regnskab, i et hus i Fredensborg.
Carsten Larsen har fortsat stor tilknytning til sin fødeø igennem sin nærmeste familie. Moren bor i Rønne ligesom både en søster og broren Jørn-Ole, der for øvrigt er pressefotograf på Bornholms Tidende, bor på øen.
Carsten Larsen ser fortsat enkelte gode venner fra sin ungdom, som også bor på Bornholm.
- Jeg kommer jo gerne, når lillebror inviterer på jagt i Nylars, siger Carsten Larsen med et stort smil.
Han kan godt lide at kombinere naturoplevelser med at gå på jagt. Han har blandt andet været på storvildtssafari i Sydafrika i Krüger Nationalparken, hvor han har nedlagt ”kudoer” (en antilope-art red.)
- Men min kone har da givet mig lov at hænge et par gevirer op hjemme i stuen, slutter en leende Carsten Larsen.


Kort om Carsten Larsen
Født 1959 og opvokset på en minkfarm på Blemmelyng
Siden 2001 Direktør for FrederiksborgCenteret
Realeksamen fra Aakirkeby Skole
Højere Handelseksamen (HH) fra Bornholms Erhvervsskole
Oprindelig uddannet fotograf på Bornholmeren
Fotograf på Bornholmeren og Bornholms Tidende
1983 Stationsleder på TV-Bornholm.
Produktionschef på A-pressens kanaler over hele Danmark
Senere forskellige lederjobs i TV-branchen
1996-1999 Chef for Forum i København
Gift med Birgit, som arbejder med regnskab.
Far til to sønner fra et tidligere ægteskab sønner
Bor i Fredensborg
Læs mere på www.frederiksborgcentret.dk