fredag den 23. januar 2009

Yngre bornholmsk erhvervsmand udråbt som iværksættertalent

Henrik Sode Holm er 32 år og har allerede solgt sin virksomhed for et pænt tocifret millionbeløb.

Af Jarl Cordua

Portrætartikel er tidligere blevet bragt i Bornholms Tidende den 27. december 2008.














Den unge bornholmer og tidligere Knudsker-dreng Henrik Sode Holm har drevet det vidt i forretningslivet. I løbet af et par år fik han banket en lille, men lønsom virksomhed op, der tjener penge ved at udbyde annoncer på hjemmesider på Internettet. I april 2008 blev Holm af erhvervsmagasinet Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin sat på den eftertragtede liste over dansk erhvervslivs største yngre talenter.

Forinden havde den bornholmsk-fødte iværksætter trukket store overskrifter i erhvervsmedier, da han i foråret solgte sin lille virksomhed, Adfair, til virksomheden Notabene.net. (senere Guava A/S), der er ejet af de driftige IT-investorer Peter Forchhammer og Erik Damgaard. Ifølge medierne lød prisen på 15 millioner kr., men det er ikke helt korrekt, forklarer Henrik:

- De 15 millioner kr., der har været nævnt, er et slags minimumsbeløb. Jeg får forhåbentlig mere ud af salget i sidste ende, men det afhænger af Adfairs overskud i de kommende år. Mit håb er, at få et pænere tocifret beløb ud af handlen. Foreløbig er jeg ansat af de nye ejere som direktør. Det giver mig så mulighed for at påvirke det endelige salgsprovenu for virksomheden.

Henrik Sode Holm har i efterhånden mange år været selvstændig, og det er i øvrigt heller ikke gået lige godt hver gang. Men med projektet med Adfair fik Henrik skabt sig en stor iværksættersucces. Det startede med, da han for nogle år siden fik den idé at udsende annoncer i email-nyhedsbreve. Det var en forretningsmodel, der hurtigt gav økonomisk gevinst:

- Vi nød godt af at være blandt de allerførste på dette marked. Så vores omsætning gik fra 0 til 10 millioner kr. på bare et år. Jeg slæbte dengang rundt på gæld fra tidligere fejlslagne projekter, men nu tjente jeg mine tab hjem igen og blev gældfri.

Helt så hurtigt går det ikke i dag:

- Det er et marked, hvor der efterhånden er kommet flere udbydere. I dag udbyder Adfair via vores system bannerannoncer fra private virksomheder til meget besøgte hjemmesider.

Henriks virksomhed er siden vokset ganske meget og har bredt sig også til det svenske og norske annoncemarked på Internettet. Der er i alt 15 medarbejdere i Adfair, hvor af fem arbejder på virksomhedens kontor i Sverige.

Nogle tror at jeg er guru
Hvad har du fået ud af omtalen i Berlingskes Nyhedsmagasin og erhvervsmedierne?

- Det har givet rigtig meget reklame. Jeg har faktisk fået en del nye meget store kunder. Der er dog også nogle, der pludselig tror, at man er blevet deres guru, og som og ringer og spilder ens tid ved at afkræve mig gode råd om alt muligt, der ikke rigtigt kommer mig ved. Og så er der alle dem, der vil sælge mig ting. Til gengæld er det meget smigrende pludselig at få nogle rigtigt pæne jobtilbud, så alt i alt har det været meget positivt, fastslår den unge erhvervsmand.

Får mange idéer
Men hvordan forklarer Henrik i øvrigt sine flotte resultater som forretningsmand?
- Jeg har nok et innovationsgen og får hele tiden mange idéer. Kunsten er dog, at sortere i dem og finde de rigtige idéer på det rigtige tidspunkt.
Henrik erkender, at iværksættertrangen har været nærmest altopslugende.

I tidens løb har han heller ikke brugt mange penge på sig selv og er desuden også afklaret omkring, at penge ikke er alt:

- De penge, som jeg har tjent har jeg investeret i mine virksomheder. Man bliver ikke lykkelig af penge, men det giver en frihed til at gøre nogle ting. Jeg har da stor fornøjelse af at tage ud og rejse for nogle af dem og har da lige købt et sommerhus i Liseleje (Nordsjælland red.).

Er du nærig?
- Det synes jeg ikke. Jeg vil bare ikke betale overpris for en vare, ligesom enhver forretningsmand vil jeg have noget for mine penge. Det er da klart. Jeg nægter eksempelvis at betale for et dyrt hotelværelse, hvis det ikke er pengene værd. Så nøjes jeg hellere med et billigere værelse selvom at jeg har råd til det dyre.

Henrik voksede op på Erlandsgaard i Knudsker, hvor man blev opdraget til at yde før man kunne nyde:

- Vi fik lommepenge efter, hvor meget vi bestilte. Mugede vi ud i kostalden, så var lønnen to kr. for den korte og 2,25 kr. for den lange ende.
Den unge millionær har dog ikke ændret livsstil efter at han har solgt sin virksomhed, hvor fritiden går med lidt fodbold og løbetræning udover familien og samværet med kæresten, der er advokat.
Henriks talenter har dog ikke kun været begrænset til at drive forretning. I sine yngre år var Henrik også ferm til fodbold. I drengeårene spillede han i ungdomsrækkerne både på Knudsker IF og Vikings førstehold, og som senior var Henrik med til at vinde Bornholmsserien med Knudsker. Senere spillede bornholmeren for Greve i Sjællandsserien og senere i Brønshøj, men allerede som 20-årig blev han så skadet, at han opgav alle planer om at spille elitefodbold.

Vandt poker-turnering
Den unge bornholmer har hele livet været et konkurrencemenneske, der konstant sætter sig nye mål:

- Jeg benytter mig af mental træning, for det er min erfaring, at hvis man har en positiv tilgang og har en egen vilje til at nå sine mål, så vil man i sidste ende få resultater. Det har jeg selv oplevet gang på gang, forklarer Henrik.
Han har også forsøgt sig kortvarigt som pokerspiller – og med held.

- Det er rigtig nok. Jeg har tidligere spillet lidt poker for sjov, og for et par år siden vandt jeg nogle penge ved en turnering, hvorefter jeg fik en kontrakt om at spille med i en turnering i Tyskland.
Der tog han så ned og vandt en hel del penge.

- Det lyder lidt underligt, men det er faktisk ikke pengene, der interesserer mig. Poker handler ikke kun om held, man skal også have en evne til hurtigt at kunne regne sandsynligheder ud for forskellige risici og udfald, og så var jeg fascineret ved de strategiske elementer ved spillet, siger Henrik, der også kvalificerede sig til DM i poker.

Politisk interesseret
Tidligere har Henrik også været aktiv i ungdomspolitik:

- I alt hvad jeg foretager mig, så tænker jeg meget strategisk. Blandt andet derfor interesserer jeg mig ekstremt meget for de strategiske aspekter ved politik, og var engang også meget aktiv i KFU - Kristelig Folkepartis Ungdom (I dag: Kristendemokraternes Ungdom).
Dengang var han i begyndelsen af tyverne, og var desuden i en kort periode også med i ungdomsorganisationens landsledelse. I dag er han partiløs, men følger stadig meget med i dansk politik.

- Jeg stemmer stadig på dem, og håber at de snart bliver internt enige, håber den tidligere ungdomspolitiker.

Dyre lærepenge
Henrik har også den teoretiske ballast med hensyn til at gøre forretninger i orden, for i sin tid læste han til cand. merc. i strategi, organisation og ledelse på handelshøjskolen i København (CBS), men han måtte også betale nogle dyre lærepenge for sin succes:
I 2002 fik iværksætteren den idé at sælge brugte ting på nettet – og senere skabte han en hjemmeside, hvor man kunne hyre en babysitter. Det blev til hjemmesiden babysitter.dk:

- Det blev en succes med det samme. Selve babysitter-virksomheden var et non-profit foretagende, men i stedet gav annoncerne på hjemmesiden omsætning.
Successen gav blod på tanden, og Henrik begyndte at udgive et trykt magasin, der hed ”Happy Family” med artikler af interesse for børnefamilierne. Det blev til gengæld en fiasko:

- Markedet for den slags magasiner var simpelthen for lille, og der var ikke plads til mig. Det udkom kun i et halvt år og kostede mig tre millioner kr. Man kan sige, at det var nogle dyre lærepenge, siger iværksætteren i dag.
Siden fik Henrik betydeligt større succes med sine senere projekter, men alligevel arbejder han ikke så meget som i de unge dage.

- Da jeg var helt ung, da gav jeg den bare gas på arbejdet. I dag er min filosofi at det vigtige er ikke hvor længe jeg arbejder, men hvor effektivt jeg arbejder. I dag bliver det derfor ikke til mere end en 40 timers arbejdsuge. For jeg skal også have tid til at passe min kæreste, forklarer Henrik.
Han er også besøgsven hos Røde Kors, og har i det sidste halve år fast besøgt en ældre mand.

- Det er givende for mig, selvom det indrømmet er svært at finde tid til det i min travle hverdag, slutter den succesfulde bornholmer.


Kort om Henrik Sode Holm
Født 1976
Voksede op på Erlandgård Knudsker som plejesøn hos en stor familie med seks søskende.
HHX eksamen fra Rønne Erhvervsskole 1996.
Reklamesælger hos printmagasinet Direct Office
Cand Merc. i strategi, ledelse fra Handelshøjskolen i København (CBS)
2004 stifter af og adm. direktør for virksomheden Adfair.dk ApS, der sælger internetreklamer
Tidligere succesrig deltager i DM i Poker.
Besøgsven hos Røde Kors.